SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI
(63) 244 89 00 lub 516 00 88 85

Nagłe przypadki

Gdy boli ząb
Jeżeli ząb boli po lub podczas jedzenia słodkich pokarmów, to najprawdopodobniej rozwinęła się w nim próchnica. Jest to sygnał informujący o tym, że ząb ulega zniszczeniu. Należy zgłosić się do gabinetu gdzie próchnica zostanie usunięta.

Takiego bólu nie należy bagatelizować ponieważ nieleczona próchnica doprowadzi w konsekwencji do pojawienia się bólu samoistnego. Branie środków przeciwbólowych, w tej sytuacji nie rozwiązuje problemu ponieważ najpewniej doszło już do nieodwracalnych zmian zapalnych w miazdze zęba i należy leczyć go kanałowo (zobacz artykuł CO TO JEST I NA CZYM POLEGA LECZENIE KANAŁOWE).

Jeśli będziemy zwlekać z wizytą u dentysty bóle nasilą się, staną się dokuczliwe, szczególnie w nocy. W dalszej kolejności może pojawić się obrzęk.
Gdy pojawi się obrzęk
Obrzęk jest spowodowany rozprzestrzeniającym się stanem zapalnym w tkankach miękkich twarzy. Jego przyczyną jest najprawdopodobniej ząb, który nie został w porę wyleczony kanałowo. W zależności od stopnia zniszczenia zęba wymagać on będzie leczenia kanałowego lub usunięcia.

Obrzękowi może towarzyszyć złe samopoczucie, gorączka oraz dreszcze. Jak najszybciej należy zgłosić się do dentysty.
Gdy ząb się złamie
Najczęściej łamią się zęby leczone kanałowo. Dzieje się tak dlatego że:

1. Zęby leczone kanałowo najczęściej mają bardzo zniszczoną przez próchnicę koronę zęba a więc ścianki zęba są cienkie i słabe.

2. Pozbawione są miazgi, która odżywia ząb - przez co jest bardziej kruchy.

3. Pozbawione są nerwu przez co na taki osłabiony ząb wywieramy (całkiem nieświadomie) dużo większą siłę podczas jedzenia.
Gdy ząb stały ulegnie wybiciu
Jest to sytuacja gdy ząb całkowicie wypadnie z zębodołu na skutek urazu. Należy umieścić ząb w pojemniku z czystą wodą, solą fizjologiczną lub mlekiem . Nie wolno oczyszczać zęba z zanieczyszczeń czy dokonywać przy nim jakichkolwiek manipulacji.

Bardzo ważne by zgłosić się do gabinetu jak najszybciej po to, by stomatolog mógł replantować ząb czyli umieścić go ponownie w zębodole. Im dłuższy czas przebywania zęba poza zębodołem tym mniejsze szanse powodzenia zabiegu replantacji.
Gdy złamie się proteza
Najważniejsze to nie dokonywać żadnych napraw samodzielnie. Nie wolno zaokrąglać brzegów odłamów-takie manipulacje utrudniają późniejsze prawidłowe złożenie protezy przez technika dentystycznego. Naprawy dokonuje się zwykle z dnia na dzień. Wymaga to pozostawienia na ten czas protezy w gabinecie.
Gdy proteza uwiera
Jeżeli uwiera nowa proteza należy zgłosić się do gabinetu w celu odciążenia miejsca urazowego. Bardzo ważnym jest by nie zwlekać z wizytą w gabinecie gdyż rana w miejscu uciskanym będzie się powiększać i w konsekwencji dłużej goić. Jeżeli uwiera "stara" proteza to najczęściej jest to znak, iż należy wykonać nową protezę.
Gdy odłamie się ząb od protezy
Absolutnie zabronione jest przyklejanie zęba samemu. Ogólnie dostępne kleje działają drażniąco na śluzówkę i mogą spowodować groźne powikłania. Tylko naprawa dokonana przez technika dentystycznego, po pobraniu przez stomatologa wycisku, jest w tej sytuacji właściwa.

Skorzystaj z prostego formularza ON-LINE
lub ZADZWOŃ do nas!